از آزمایشی رونمایی شد که می تواند COVID-19 را در عرض 1 ثانیه تشخیص دهد

18مه 2021- گروهی از محققان دانشگاه فلوریدا و دانشگاه ملی Chiao Tung تایوان اعلام کردند که آنها یک روش تست سریع و حساس برای نشانگرهای زیستی  COVID-19توسعه داده اند که می تواند در عرض 1 ثانیه، COVID-19 را تشخیص دهد .محققان گفتند این آزمون می تواند در رویدادهای عمومی، فرودگاه ها و مکان های دیگری که انتظار 5-10 دقیقه برای گرفتن نتیجه ناخوشایند است، مفید باشد.البتهلازم است مطالعات بیشتری بر روی آن انجام شود.

نتایج این تحقیق در Journal of Vacuum Science & Technology B منتشر شده است.

در حال حاضر، سریعترین تست تشخیص علائم مثبت عفونت COVID-19، در طی 5 تا 10 دقیقه اجرا می شود.

این تحقیق توسط دانشمندانی انجام شده است که قبلاً بر روی روش هایی برای شناسایی نشانگرهای زیستی مربوط به ویروس زیکا، حملات قلبی و نشت مایع نخاعی مغزی کار کرده اند. آنها از این تجربه برای ایجاد سیستم حسگری استفاده کرده اند که به گفته ی آنها می تواند تقریباً بلافاصله عفونت را تشخیص دهد.

دکتر William Li، محقق COVID-19 و رئیس و مدیر پزشکی بنیاد آنژیوژنز، گفت: هر فن آوری بسیار سریع، مورد استقبال واقع خواهد شد، اگر دقیق، آسان و در دسترس باشد.

او گفت: یک آزمایش سریع COVID-19 در مطب پزشکان، مرکز مراقبت های فوری و اورژانس بیمارستان مفید خواهد بود، همچنین می تواند در فرودگاه یا هتل در هنگام ورود یا برای ورود به محل كار یا سمینار و مراسم داخل سالن مانند كنسرت یا تئاتر مفید باشد. کلیدی ترین موضوع در مورد آزمایشCOVID ، در کل دوره ی همه گیری همیشه دقت و در دسترس بودن آن بوده است.

نحوه آزمایش

مینگان ژیان، نامزد دکترای مهندسی شیمی در دانشگاه فلوریدا و یکی از نویسندگان این تحقیق در بیانیه ای اعلام کرد که این آزمایش ویروس کرونا را با افزایش تعداد نشانگرهای زیستی مانند کپی هایی از اسید ریبونوکلئیک ویروسی( همان کاری که در روش واکنش زنجیره ای پلیمراز معمول برای شناسایی COVID-19انجام می شود)، یا با تقویت سیگنال اتصال برای یک نشانگر زیستی هدف، تشخیص می دهد.

شیان گفت: این می تواند از مشکل کندی آزمایش COVID-19 بکاهد. نوار بیوسنسور ما به شکل نوارهای تست گلوکز تجاری موجود در بازار است، که یک کانال میکروسیال کوچک در نوک آن برای قرار دادن مایع آزمایش وجود دارد. در کانال میکروسیال، مایع مورد آزمایش در معرض چند الکترود قرار می گیرد. یکی از آنها با طلا پوشانده شده و آنتی بادی های مربوط به COVID از طریق یک روش شیمیایی به سطح طلا متصل شده اند.

نوارهای حسگر به یک برد مدار متصل می شوند. یک سیگنال تست الکتریکی کوتاه بین الکترود طلا پوشیده شده با آنتی بادی ویروس کرونا و یک الکترود کمکی دیگر ارسال می شود. این سیگنال برای تجزیه و تحلیل سریع به صفحه مدار برمی گردد.

ژیان گفت: سیستم حسگر ما، یک صفحه مدار است که از یک ترانزیستور برای تقویت سیگنال الکتریکی استفاده می کند، که سپس به یک عدد روی صفحه تبدیل می شود. بزرگی این عدد به غلظت آنتی ژن یا همان پروتئین ویروسی موجود در محلول آزمایش، بستگی دارد.

نوارهای حسگر باید بعد از هر بار آزمایش دور انداخته شوند، اما برد مدار قابل استفاده مجدد است. ژیان گفت که قابلیت کارایی سیستم می تواند فراتر از آزمایش COVID-19 باشد.

شیان گفت: با تغییر نوع آنتی بادی های متصل به سطح الکترود طلا، می توانیم سیستم را برای شناسایی سایر بیماری ها مورد استفاده مجدد قرار دهیم. این سیستم می تواند به عنوان نمونه اولیه ای برای سنسورهای بیومارکر پروتئینی ارزان قیمت، برای بازخورد مناسب در زمان واقعی در برنامه های بالینی، اتاق های عمل یا استفاده در منزل استفاده شود.

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/test-unveiled-that-can-detect-covid-19-within-1-second#How-the-test-works